kort kommentar angående upprepad och strukturell nonchalans gentemot skräckfilm.

Jag är trött på att den filmgenre jag älskar förminskas och nedvärderas! Mediernas behandling av skräck och närliggande ämnen kännetecknas av en upprepad och strukturell nonchalans. Skräckfilmer i sig erkänns inte som stor konst utan förnekas, förlöjligas och smutskastas. Bland annat genom anklagelser som att det rör sig om en substanslös, sensationslysten genre som enbart strävar att chockera, provocera och på så sätt tjäna snabba pengar.


Angreppen mot genren tar sig också andra uttryck i utspel om videovåldets påstådda effekter, vilket i sin tur är ett så grovt omyndighetsförklarande av publiken att filmer censureras. En total våldtäkt på allt vad konstnärlig integritet heter, ett respektlöst förnekande av konstens suveränitet! (Sedan kallas Sverige och västvärlden för försvarare av demokrati och det fria ordet! Lika rimligt som när demokratins påstådda försvarare sanktioner och/eller för öppet krig med länder som väljer andra sätt att organisera sina samhällen, länder som litar till egna krafter och som inte ställer sina naturresurser och sin arbetskraft till imperialismens förfogan, vilket man sedan kallar det för demokratisering!)


Något annat som irriterar mig är den nonchalanta okunnighet som är typisk när skräckfilm behandlas. Man har ingen kunskap och erkänner inte genren tillräckligt mycket för att tillgodogöra dessa brister. Ett bra exempel på detta är förhandsinformationen som fanns tillgänglig innan avsnitt nummer 2 av skräckministeriet när Terri McMinn skulle intervjuas. Det stod att hon blev världskänd efter att ha styckats i motorsågsmassakern. För det första kan man knappast påstå att hon är världskänd. Att åka på några sunkiga conventions per år räcker inte. För det andra styckades hon aldrig. Texas Chainsaw Massacre/Motorsågsmassakern är en väldigt stark film som effektivt spelar med åskådarens fantasi och skickligt bygger upp suggestiva bilder. En film som inte är våldsam, men som ändå ger ett våldsamt intryck. Man kan ju tycka att i alla fall svt borde ha koll och professionalitet nog att rätta misstag. Hur som helst blev jag förbannad och undrar när genren ska bemötas av välförtjänt respekt.

Angående skräckministeriet så tycker jag att skräckfilmen borde få mer utrymme i programmet. Hittills har man tenderat att undvika skräckfilmen och utforska andra aspekter av skräckfiktionen där fokus ofta har legat på litteraturen vilket jag anser vara orättvist. En oproportionerlig och odemokratisk favorisering av en marginell företeelse.


Jag blir också irreterad på alla jävla sekvenser mellan inslagen som ska ge någon slags läskig stämning. Men för övrigt tycker jag att det är ett ganska bra program och absolut ett jätteroligt initiativ!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0